Dienstag, 17. Mai 2011

Netaudio London 2011

Tja - Netaudio London 2011 - das war erneut eine komplett andere Veranstaltung als 2006 und 2008. Mit cc hatte das gar nicht mehr viel zu tun - aber das Programm war trotzdem aufregend und die Venues - wie bereits die voran gegangenen - exzellent gewählt!

Don, Gutti und ich hatten demzufolge auch mächtig viel Spaß in London. Es war toll, die ganzen Freunde wieder zusehen, ein wenig mitzuhelfen in den letzten Stunden - und während des Festivals - und dann haben wir ja auch noch das Projekt "Village Underground" besucht, ein Kunstprojekt, dass in erster Linie dadurch auffällt, dass sie alte, ausrangierte Waggons auf das Dach eines alten Warehouse in der Innenstadt gesetzt - und zu Ateliers und Produktionsstätten umfunktioniert haben. Tamsin, die Leiterin des Projekts, hat uns rumgeführt, alles erklärt - und hatte sogar noch leckeres Weed für einen gemütliches Nachmittagsschmauch... In der Eventhalle unten drunten liefen gerade die Vorbereitungen für einen 40er-Jahre Abend (mit Fliegeralarm, Essensmarken, Alugeschirr usw.) - und zum Abschluss warfen wir auch noch ein Blick ins ehemalige Bordell an der Ecke, was die Künstlertruppe nun für ihre Zwecke umfunktioniert...

Da wir den halben Tag über den Info Point im Roundhouse betreuten - und den anderen halben Tag mit Catering und Transport zwischen dem Roundhosue (Tagesprogramm) und dem Koko (Nachtprogramm) verbrachten, habe ich, neben einigen elektronischen Spielerein im Ausstellungsrondell des Roundhouse  die schönsten Erinnerungen ans Koko und das Programm. Eine wunderschöne Venue mit Gold, rotem Samt, 1000 Separées und einer riesigen Bühne. Das FOH scheint freischwebend in sechs Meter Höhe zu liegen - und ist ein unglaublich geiler Arbeitsplatz für einen Soundtechniker...


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Ich re-poste hier auch noch mal - und zur Ergänzung -mal eine Antwort,  die ich im Anschluss and das diesjährige Festival "Netaudio London" auf ein Posting des Bloggers, Nerds und cc-Sympathisanten Pete Cogle über die Plattform netlabelism verfasste. Hier ist der Originalpost:

XR says:

unfortunately I wasn’t able to follow any of the discussions on sunday but had a stroll through the sound installations, listened to some newcomer bands/ musicians, and followed the whole show at koko’s during the late evening. all i experienced was entertaining, fresh, thought- and playful – as well as there was always an idea behind what’s going on, which interested me.

i am quite certain the organizers are significantly far away from marxist ideology and not promoting anti-cpitalistic ideas by/ for themselves too hard. so i would turn the above mentioned focus of criticism to the question of how much of the content presented on a conference one is able/ willing to control during the process of the programmation of a festival. how much of the content and thoughts presented would you like to filter? i think, the intention was to find links between experimental music (scene) on one side and the political impetus it might has on the other. 
i remeber a disussion we had during the netaudio berlin festival where one participant was arguing exactly the same way – promoting the idea that artists don’t need money because what they do is art – and therefor free of financial aspects by the very concept. (hard to understand? well…) making money from music is still perspected by a relevant group of grail’s guardians as the fall from grace. exactly the opposite of what 99% of all the artists expect, btw. one of the big disadvantages of that development is, that the future perspectives are very limited – as the netlabel landscape is condemned to stuck with freaks, newcomers and amateurs only. no misunderstandings:

i think this is ok on one side – but a shame on the other – as i see it as a waste of so many valuable opportunities… regarded in this light, the direction the netaudio london festival takes: shifitng it’s focus away from netlabels and cc towards experimental electronics – is not supposed to be finished – as the anti-capitalisitc topic might indicate. another reason to ban ideology (not the netlabel please..!) from any festival and musical concept.

a much debated point in the forefield of the festival amongst the organizers was to change its name – due to the fact that the festival should not focus on netlabls and cc music any more and expectations might go wrong. the festival organizers in the end decided to stay with the name they had chosen in 2006 for their first festival – as they since than promote the festival’s idea is to present “sounds from the internet” and creative (art) works related to the net as a driving force. that does not necessarily mean cc as a licence and netlabel as a platform of distribution and promotion. while it was the main focus in 2006 is has dropped down to a 50/50 equivalent in 2008 and developed to a small side aspect of few participants on the newcomer’s stage in 2011. if you’re a bit hardboiled you might consider this as a seismograph of the netaudio activities – wasting its potential with full hands, open hearts and a smile…

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